17 nov. 2011

Våra datoriserade elever

Nu har de allra flesta eleverna blivit färdiga med sina "Skolan nu"-bildspel. Eleverna var otroligt kvicka att lära sig hur man går tillväga då man vill åstadkomma ett bildspel. När jag berömde eleverna för de fina resultaten var det en elev som som ställde mig frågan:
- Varför skulle vi inte vara bra på det här?
- För att ingen av er hade tidigare gjort ett bildspel och det kan ibland ta tid att lära sig nytt, svarade jag.

Jag blev och funderade på elevens fråga. Många tankar väcktes. Det vi lärare kanske ibland glömmer är att det finns en ganska stor klyfta mellan oss och våra elever. Då tänker jag på IKT, internet, datorer, digitala medier osv. Jag vågar påstå att ingen behörig lärare som nu jobbar i våra skolor är helt uppvuxen med datorer - vi har invandrat i datorvärlden. Våra elever däremot, ända upp till gymnasiet, är födda och uppvuxna i datorvärlden. För dem är datorer inget främmande. Således: varför skulle eleverna inte vara bra på det här?

Eleverna klarar av, så där rent tekniskt, mycket mer än vi tror. Bara vi lite visar dem på vägen.

Inga kommentarer: