5 nov. 2011

Skolan nu

Bakom oss har vi den andra veckan av temat "Skolan förr och nu". Eleverna har ivrigt bekantat sig med veckans nya, gamla ord och försökt använda dem i olika sammanhang under veckans lopp. Undrar om man borde fortsätta med att introducera ett nytt ord varje dag även efter att vi avslutat detta tema?

Veckans nya, gamla ord

Nu har eleverna kommit igång med fotoprojektet "Skolan nu". Fröknarna insåg att uppgiften är väldigt krävande eftersom projektet består av många olika delmoment:

- Vi började med att eleverna fick lära sig om skolan förr. Det behövdes för att kunna jämföra den tidens skola med skolan vi har anno 2011.

- Sedan skulle eleverna i par bestämma vad de vill berätta om sin skolvardag till "Lisa", 8 år, som gick i skola på 1940-talet. De valde ut 6-8 saker de vill berätta om dagens skola.

- Skrivparen planerar sina fotoprojekt och skissar upp dem. Vilka är de största skillnaderna mellan skolan då och nu?

Projektplanering

- Följande steg var att fundera hur man kan få in tanken i ett fotografi. En del av idéerna är lättare att fotografera (t .ex. matsalen), andra svårare (t.ex. varmvatten ur kranen). Tanken var att skogsvarelserna och/eller svamparna som eleverna gjort i småslöjden skulle få finnas med på bild och berätta om skolan idag.


- Sedan kommer man till det rent praktiska fotograferandet. Hur få bilden så bra som möjligt? Vilken bakgrund väljer vi? Hur placerar vi våra skogsväsen/svampar in i miljön vi vill fotografera?

- När alla knäppt sina foton sparas bilderna på datorerna. Sedan redigerar eleverna sina bilder och plockar in dem i ett bildspel. De skriver bildtexter till bildspelet.

- Till sist presenterar de sina fotoprojekt muntligt, med hjälp av dator och videoprojektor, för varandra.

Som sagt är uppgiften krävande, men vi tror fullt och fast på att eleverna kommer att lyckas!



3 kommentarer:

Katarina von Numers-Ekman sa...

Ni gör ett digert arbete! Här hos oss har ingen varit trumpen över temat - tvärtom.

Sjudundrande hälsningar från fru K som tycker att ni absoult ska fortsätta med att introducera nya gamla ord också efter att ni slutat med temat.

Pernilla sa...

Instämmer med Katarina fullständigt. Hos oss har det också bara varit glada miner och dagen har börjats med Måne och Sol och därefter något "gammalt" ord, så jag håller med att jag hoppas också ni kan fortsätta med dessa nya gamla order efter det här.

Fröken B sa...

Kul att höra!

Vi funderade idag med de två andra fröknarna att vi efter detta projekt kunde ha ett "veckans ord", istället för ett nytt ord varje dag. Då skulle eleverna åtminstone lära sig ett nytt eller gammalt ord varje vecka, utöver alla andra ord de lär sig.

En del av orden kunde vara gamla, andra t.ex. svåra att böja som "en botten", "ett nummer", "att stjäla" osv.