8 nov. 2011

Teknikens underbara värld

En del dagar önskar jag att jag inte hade tagit steget in i den skapande världen. Att jag med gott samvete kunde be eleverna ta fram samma läromedel lektion efter annan. Att vi tillsammans kunde lösa de enkla problem som uppstår då en bokstav är fel ihopbunden med en annan. Att vi med hjälp av de läromedel som använts i flera år skulle se att vi går framåt varje dag på ett mera konkret sätt, med hjälp av ifyllda sidor.

Istället får jag en allergisk reaktion över att datorerna inte följer min önskan: "Snälla dator, visa mej den rätta ikonen för att få en ny tom sida". Att använda ett program man inte är van vid skapar ibland många frågor.

Istället får jag fundera över hur en halv klass kommer fram till att de små djuren MÅSTE prova på att flyga högt upp i luften i samband med fotografering utomhus.

Istället får jag se en hel klass engagerat ta itu med sina uppgifter. Planering, diskussion, skratt och gräl leder till fina reslultat och god gemenskap.

Istället får jag se fram emot nästa utmaning tillsammans med eleverna, när vi tar oss mot målet: bildspel och texter, reflektion över skolan förr och nu.

Då känns det inte svårt att stanna kvar i den skapande världen, att jobba tillsammans med eleverna mot ett kreativt resultat. Skapat av eleverna.

2 kommentarer:

Fröken B sa...

Härligt!

"Att vi tillsammans kunde lösa de enkla problem som uppstår då en bokstav är fel ihopbunden med en annan." Fick ett fnissanfall då jag läste detta.

Kämpa på, det går ju så fint!

Kram från Fröken B

Ellen sa...

Denna blog är jätte bra och rolig.Den berättar vad ni har gjort i skolan.
Jag hoppas att ni sätter nya saker dit igen någon annan dag så man kan läsa mer om vad ni har gjort där i skolan.



MED VÄNLIG HÄLSNING ELLEN