27 okt. 2011

Skolan förr och nu, första veckan

På måndag morgon kommer eleverna till skolan där de sedan får åka tillbaka i tiden till 1940-talet. I klassrummet sitter "Lisa" 8 år (fröken C) och ritar. Fröken B undrar vad Lisa håller på med. Lisa berättar att hon har handarbete. Vadå handarbete, undrar Fröken B. Lisa berättar sedan att eftersom det är en tid då det är mycket fattigt så har inte man råd att köpa material till handarbetet de borde hålla på med, så de måste istället sitta och rita.
Så här inledde vi vår intervju över hur det var att vara skolbarn på 1940-talet. Lisa fick svara på en massa frågor om hur det var att gå i skolan förr. I klassrummet fanns också en hel del gamla skolsaker, t.ex. en gammal kulram, en äkta pekpinne, skrivhäften och undervisningsplanscher, som eleverna fick se på.

Efter måndagens introduktion till temat berättade vi att eleverna under de kommande tre veckorna kommer att få bekanta sig med skolan förr. Till sist gör de ett fotoprojekt där de jämför skolan förr med skolan nu.

Under de här veckorna kommer eleverna att möta ett nytt, gammalt ord varje dag. Idén är att eleverna ska försöka använda ordet under dagens lopp i något lämpligt sammanhang. Första veckans ord är:


Inom temat har eleverna fått fundera kring varför det är viktigt att kunna skriva för hand och ha en läslig handstil trots att datorer används i allt större utsträckning. Åtminstone vykort, inköpslistor, post-it-lappar och en del blanketter fungerar tillsvidare bättre som handskrivna versioner. 


Vi har även bekantat oss med skrivstilen som undervisades i våra skolor fram till år 1988 och jämfört den med vår nuvarande "bundna handskrift". Eleverna fick pröva på att skriva sitt namn med gamla skrivstilen - inte en helt enkel uppgift!


Idag fick eleverna planera en "En skoldag förr" - temadag, som vi kommer att ha på måndagen. Då får både elever och lärare klä sig i gammaldags stil. Dessa lärarinnor kommer säkert att surfa på google-bilder för att hitta rätta klädkoden! Förutom kläder och hår funderade eleverna på vad vi kunde göra under temadagen. De kom fram till att:
- dejourerna ser till att eleverna ställer upp i raka rader på skolgården då klockan ringer in från rasten
- eleverna bugar eller niger då de hälsar på lärarinnan
- eleverna stiger upp då de ska svara på en fråga
- man inte får ha en penal och skolböcker, enbart blyertspenna, suddgummi och häfte
- på rasterna får man enbart leka gamla, traditionella lekar som kurragömma, bro bro breja, hoppa hage osv.
- temadagens lektionsinnehåll ska vara traditionellt, inga datorer får användas.

Ska bli spännande att se hurdan utstyrsel elever och lärare har på måndagen och hur temadagen lyckas! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det ska bli intresant med temadagen. Hopas att ingen hamnar i skamvrån. Malena

Fröken B sa...

Jag tycker också att det ska bli intressant. Letar febrilt efter lämpliga kläder...