23 okt. 2011

Några ord om vårt arbetssätt

I våras blev vi, dåvarande lärare i ettan, intresserade av "Intelligent på tangent/IPT"-projektet. Det hör ihop med Arne Tragetons "Att skriva sig till läsning"-metod, där datorn tas med i läs- och skrivundervisningen från första början.

I maj fick vi lärare ta del av en IPT-inspirationsdag vilket resulterade i att vi blev riktigt eld och lågor - det här vill vi också använda i våra klasser! I somras byggdes ett lokalt OpinSys-nätverk till nybörjarklasserna. Gamla datorer med Linux-Ubuntu-operativsystem togs i bruk och nu har alla elever egna användarnamn och lösenord. Blixtsnabbt lärde sig eleverna att logga in på datorerna, öppna skrivprogram och spara sina dokument.

Datorerna används i olika skrivprojekt. Under höstens lopp har eleverna hunnit skriva både längre sagor och kortare texter på dator. Pennan har vi inte kastat bort helt och hållet, t.ex. bunden handskrift övar vi nog.

Vi har tre-fyra datorer i varje nybörjarundervisningsklass och det betyder att alla inte kan jobba vid datorerna samtidigt. Därför har vi använt skärmar för att in dela klassrummet i olika delar. Då en del av eleverna skriver vid datorerna jobbar de andra eleverna med t.ex. matematik, bildkonst, bunden handskrift osv. Då har även läraren mera tid att hjälpa och handleda eleverna, eftersom de som jobbar vid datorerna "klarar sig själva".

Enligt metoden borde eleverna egentligen stå vid datorerna, men eftersom vi ännu inte har ordentliga datorbord, får eleverna i våra klasser oftast sitta på stolen när de jobbar. Förutom datorbord står även platta datorskärmar, som tar mindre utrymme, högt på vår önskelista!

Eleverna jobbar ofta i par ("skrivpar") vid datorerna. Då uppstår dialoger om textens funktionella och normativa nivå, dvs. eleverna diskuterar det som ska hända i berättelsen, men funderar även på hur ord stavas. När texten är färdig går läraren igenom texten med eleverna och ger kommentarer på både innehåll, layout och språk.

I vår skola är IPT-projektet ännu i barnaskor, men ganska så långt har vi redan kommit. Det största tacket går till vår IKT-lärare som varit aktivt med i skapandet av ett fungerande nätverkssystem till klasserna. Utan en positivt inställd rektor och lite resurser för att sparka igång projektet skulle vi inte heller ha kommit så långt.

Det som redan nu kan konstateras är att det nya arbetssättet har resulterat i att eleverna skriver och läser mer än tidigare och viktigast av allt - de är väldigt ivriga och motiverade. För det vi ju vet är att grundförutsättningen för inlärning är just motivation.

Inga kommentarer: