Fröken A har tömt nejdens alla bibliotek på Muminböcker. |
Eleverna är mycket ivriga. Dagen började med att fröken bad eleverna reda upp soffan i läshörnet som var full med gymnastikpåsar och andra saker eleverna lämnat efter sig där. Plötsligt hittade någon en handväska i soffan. "Vems är det här?" ropar någon. Alla är förundrade och funderar vems väska det kan vara. Eleverna kollar med de vuxna i klassen, men ingen av dem känner igen väskan. Då föreslår någon att det kan ju vara "Marias" väska. Fröken går och frågar "Maria". Fröken kommer tillbaka för att berätta att det inte var "Marias" väska, men "Maria" hade berättat till fröken att hon sett muminmamman vandra omkring i skolan och att det måste vara hennes väska.
"Kan vi inte se vad det finns i väskan?" ropar flera elever. Eleverna är mycket ivriga och inspirerade då vi sätter igång med att kontrollera innehållet i väskan. Fröken har förstås kontrollerat att det är okej att vi ser in i muminmammans väska.
En av Muminmammans många väskor som hon slarvat bort i vår korridor. |
I väskan finns det massor olika underliga saker. Varje elev får hitta på en orsak till varför muminmamman har just den saken i väskan. Förklaringar som vi fick höra var:
Sked: så att man kan ta mediciner ifall man behöver.
Ficklampa: för att hon är mörkrädd.
Lås och nyckel: för att hon ska kunna låsa källaren.
Tejp: om någon går sönder kan man använda det.
Garn: när hon ska sy eller virka kläder till mumintrollet.
Solkräm: används ifall solen skiner.
Sytråd och fingerborg: för att hon brukar sy saker.
Fotring: Snorkfröken har tappat sin fotring. Muminmamman hittade den i skolans korridor.
Hammare: för att hon ska skydda sig.
Måttband: för att hon ska mäta hur lång väg hon har gått.
Nalle: hon sover med nallen.
Ljus: för att hon ska kunna tända det på natten.
Skor: för att hon ska ha dem på sig när hon går ut i skogen.
Förband: om någon blir skadad.
Knapp: så att hon kan hjälpa polismästaren om han tappar en knapp från sin fina rock.
Hårband: Används som gummiband för att sätta fast en fin blombukett som hon plockar på sin äng. Buketten hålls bättre fast om då hon går genom skogen om den är fast med hårbandet.
Efter genomgången av väskan fick eleverna göra egna handväskor som de fyllde med ord och bilder på det som de trodde att muminmamman ytterligare hade i handväskan.
Listdikter och -bilder på sådant som Muminmamma har i sin väska. |
Det här temat sysselsätter oss fram till sportlovet. Ettorna och tvåorna ska försöka sig på en gemensam skrivuppgift med blandade grupper. På musiktimmarna sjungs Muminsånger. På bildkonsttimmarna målar vi olika muminfigurer så att korridoren förvandlas till Mumindalen.
Muminhuset är redan på plats. |
3 kommentarer:
Härligt att ni börjat med Mumintemat! Mumin är en aldrig sinande källa till glädje! Barnen blir säkert super inspirerade när ni satsat på bl.a. fin "rekvisita", som muminshuset! Jag gillar detta skarpt (och det gör mina barn också!)
Marica
Det stämmer, eleverna är faktiskt jätte inspirerade! Innan vi började med temat tyckte några att det kommer att bli barnsligt, men när vi berättade att t.o.m. vuxna kan läsa muminberättelser blev det genast intressantare.
Hos oss sjungs det ivrigt olika muminsånger så det här är verkligen ett lyckat tema. Tack för det !
Skicka en kommentar