Alla klasser gjorde inte precis allt av detta och dessutom gjorde vi även sådant som inte berättas om här, men det mesta borde vara med.
Vi inledde temat med att lyssna till ljudklipp på YouTube - hur låter skogen? Efter lyssnandet fick eleverna berätta vad de hört. De fick även föreställa sig hur det ser ut i skogen och berätta det de "sett" för varandra. Därefter fick de i par fundera vad man behöver packa med sig om man ska övernatta i skogen. Eleverna skrev listdikter och ritade bilder till dem.
Vi gjorde även skogspromenader och samlade naturmaterial. Av materialet skapade eleverna miniatyrskogar.
En rast fick eleverna samla in en massa löv från skolgården. I klassen indelades eleverna sedan i smågrupper och tillsammans fick de göra fantasifulla lövvarelser.
De färdiga lövvarelserna fotograferades, skrevs ut och kopierades. Eleverna fick sedan färglägga sin egen lövvarelse, klippa ut den och limma på färgat papper.
Lärarna läste högt för eleverna Viola Renvalls dikt "I månskogen". Eleverna skulle sedan, åter i smågrupper, klippa upp dikten och göra "kylskåpspoesi", dvs. en klippdikt, av den.
Vi samarbetade med en av skolans lärare i huslig ekonomi. Hon hade planerat en lektion under vilken eleverna fick smaka på olika färska bär, laga bärkvarg, duka bord, lära sig om gott bordsskick, diska och städa undan. Som bonus fick eleverna till sist se och känna på olika grönsaker och rotfrukter, passligt mitt i skördetiden som vi var.
Efter att vi lärt oss om bär bekantade vi oss med svampar. Eleverna ritade egna svampar och vi konstaterade att en stor del av svampen, mycelet, finns under markytan och att vi inte kan se det. Då fick eleverna föreställa sig att de stod mitt i en skog. På den platsen skulle de sedan slå ner en spade i jorden - vad kommer fram då de gräver? Eleverna skrev listdikter och ritade bilder tillsammans med sitt skrivpar. Av dikten och bilderna gjorde de sedan ett kollage.
Den röda bilden här ovan är en annan bildkonstuppgift som vi gjorde i anknytning till "under jorden". Eleverna skulle "blåsa rötter" med hjälp av sugrör och flytande tusch (indian ink). Man droppar lite tusch på pappret och sedan blåser man med sugrör på tuschdropparna så att färgen sprids och bildar olika figurer, denna gång rötter. Efter att färgen torkat målade eleverna med en vattenfärg över hela bilden.
Vi samarbetade även med läraren i småslöjd, som hjälpte eleverna att göra fina skogsvarelser. En prao-elev fotograferade sedan elevernas arbeten i en äkta miljö ochh resultatet blev strålande!
Riktigt i början av hösten, då vi orienterade och jobbade med kartor, ritade eleverna även egna kartor. På varje karta skulle finnas en skog. Nu fick eleverna föreställa sig att de var djupt inne i den skogen och att där fanns ett riktigt gammalt träd. Eleverna ritade trädet på svart papper och klippte ut det. Sedan målade de med vattenfärger en bakgrund, på vilken trädet sedan limmades. Till sist skrev eleverna ner "trädets tankar". Effektfullt med svart och vitt mot en färggrann bakgrund!
Temat avslutades med en gemansam utflykt till skogen. Vi delade in eleverna i smågrupper. De jobbade med ett arbetsblad och svarade på frågor om skogen. De fick även skapa naturkonstverk och namnge dem.
2 kommentarer:
jag tycker att skogsväsena är jätefina.från Harry Potter
Det tycker jag med! Ska bli spännade att se hur eleverna får med skogsväsena i "Skolan nu"- fotoprojektet.
Skicka en kommentar